Met drie fatale vliegtuigongelukken in een week tijd zou je denken dat vliegen steeds onveiliger is. Maar het lijkt er sterk op dat 2014 een bizarre uitschieter is.

Volgens de statistieken van de Internationale luchtvaartorganisatie IATA landen per dag wereldwijd 100 duizend vliegtuigen zonder noemenswaardige problemen. Maar het gaat niet altijd goed. Een kleine opsomming van de grote dodelijke vliegtuigongevallen tot nu toe dit jaar.

In maart verdween een vliegtuig met 239 inzittenden van Malaysia Airlines dat op weg was van Kuala Lumpur naar de Chinese hoofdstad Beijing.

Vorige week donderdag kwam daar de Boeing 777 van dezelfde luchtvaartmaatschappij bij. Het toestel werd boven Oekraïne uit de lucht geschoten. Dodental van vlucht MH17: 298, waaronder 194 Nederlanders.

Afgelopen woensdag crashte een vliegtuig van TransAsia in Taiwan (58 doden) en de dag erna een toestel van Air Algérie (116 doden).

Steeds minder vliegtuigongelukken

Samen met wat kleinere ongelukken hebben er in 2014 tot nu toe 761 mensen het leven moeten laten door een vliegtuigcrash, blijkt uit cijfers van het Aviation Safety Network. Dat is drie keer zoveel als in 2013, en we zijn nog maar halverwege het jaar.

Dat klinkt als een rampjaar voor de luchtvaart, maar dat valt mee als je het in historisch perspectief plaatst. Vorig jaar was het jaar met de minste vliegtuigdoden sinds de Tweede Wereldoorlog. Een uitschieter naar beneden dus en dat maakt de vergelijking met dit jaar meteen extremer.

Een blik op het aantal vliegtuigongelukken sinds 1950 leert dat het gemiddeld aantal doden sinds eind jaren negentig daalt.

Ook het aantal vliegtuigongelukken neemt af. Dit jaar valt daarbij extra op, omdat er tot nu toe 'slechts' 12 ongelukken zijn geweest, 17 minder dan in 2013. Daarbij zijn echter wel al drie keer zoveel mensen omgekomen als vorig jaar.

En om nog meer redenen is 2014 een bijzonder jaar qua luchtvaartongevallen. Sinds 1995 vond 45 procent van alle ongelukken plaats tijdens de laatste fase van de vlucht.

Dit jaar is echter maar één van de twaalf ongelukken gebeurd tijdens het aanvliegen of de landing. Dat was de TransAsia-vlucht van afgelopen woensdag, waarbij de piloot na een mislukte eerste landingspoging toestemming vroeg voor een tweede poging.

Even later verloor de luchtverkeersleiding het contact met de bemanning en stortte het vliegtuig neer op het vliegveld van een van de Taiwanese Penghu-eilanden.

Malaysia Airlines relatief veilig

De ongelukken met de twee toestellen van Malaysia Airlines gebeurden midden in de vlucht. Weliswaar is dat volgens de statistieken het meest risicovolle deel van de reis, maar het is qua tijd ook het langste deel. Dus is de kans op incidenten ook groter.

Daarnaast zijn de omstandigheden bij beide ongelukken van Malaysia uitzonderlijk. De toedracht van het verdwijnen van vlucht MH370 is onduidelijk; er wordt met een beschuldigende vinger gewezen naar de piloot, die als enige een motief zou hebben. De aanslag op vlucht MH17 is eveneens een zeldzame gebeurtenis.

Malaysia Airlines staat juist te boek als een relatief veilige luchtvaartmaatschappij. Van AirlineRatings.com krijgen de Maleisiërs een veiligheidsrating van 5 van de 7 sterren. Het Duitse onderzoeksbureau Jacdec deelt Malaysia in in de middenmoot van de zestig grootste luchtvaartmaatschappijen, vergelijkbaar met de Ierse prijsvechter Ryanair.

Ook TransAsia (6 sterren) en Air Algérie (5 sterren) krijgen relatief hoge beoordelingen.

Kortom, het jaar 2014 is qua vliegtuigongevallen een bizarre uitschieter. Helaas de verkeerde kant op.